Návštevnosť
Návštevnosť:
ONLINE:1
DNES:153
TÝŽDEŇ:748
CELKOM:930834
Preambula
Materská škola Ihľany je predškolské zariadenie všeobecného zamerania. V záujme naplnenia práva výchovy a vzdelávania, vedenie školského zariadenia zabezpečí vnútorný chod materskej školy a podmienky pre optimálne medziľudské vzťahy tak, aby bol čas strávený v predškolskom zariadení efektívne využitý z hľadiska výchovy a vzdelávania a aby bol aj časom príjemné stráveným rovnako deťmi ako aj učiteľmi. Materská škola bude dôsledne dbať na dodržiavanie záväzných právnych noriem, ako sú Deklarácia práv dieťaťa, Listina základných práv a slobôd ako aj iné platné dokumenty vo vzťahu k deťom, učiteľom i ostatným zamestnancom školy. Z uvedeného dôvodu sa ustanovuje tento Vnútorný poriadok školy, ktorý sa opiera o platnú legislatívu Ministerstva školstva SR. Je to súhrn noriem, zásad a pravidiel spolužitia celého kolektívu detí, pedagogických a ostatných zamestnancov školy. Uplatňovanie vnútorného poriadku školy v každodennom živote školy je prejavom uvedomelého vzťahu k práci v škole a k plneniu svojich povinností.
A Charakteristika školy
Materská škola je jednotriedne zariadenie. Poskytuje celodennú výchovnú a vzdelávaciu starostlivosť deťom od 3 do 6 rokov a deťom s odkladom školskej dochádzky. Materská škola je umiestnená v účelovej budove. Má vstupnú chodbu, kabinet, riaditeľňu, šatňu, triedu, jedáleň, spálňu, sociálne zariadenie pre detí, sociálne zariadenie pre zamestnancov, kuchyňu s príslušnými skladmi a kotolňu. Od 1. 7. 2002 je zriaďovateľom Obecný úrad Ihľany.
B Prevádzka MŠ
Materská škola je v prevádzke v pracovných dňoch, v dobe od 7.00 do 16.00 hod.
Riaditeľka školy: Mgr. Iveta Pompová
Konzultačné hodiny: každú stredu od 12.00 do 13.00 hod.
Vedúca školskej jedálne: Katarína Brejková
C Práva dieťaťa
D Podmienky prijatia a dochádzky dieťaťa do materskej školy
Deti sa do materskej školy prijímajú k začiatku školského roka v mesiaci apríl, alebo v priebehu školského roka, pokiaľ je voľná kapacita predškolského zariadenia. Pri prijímaní detí na začiatku školského roka zverejní riaditeľ predškolského zariadenia najneskôr do 30.apríla príslušného kalendárneho roka miesto a čas podania prihlášky, počet detí, ktoré môžu byť prijaté a kritéria prijatia. Prednostne sa prijímajú deti s odloženou povinnou dochádzkou a deti, ktoré dovŕšili piaty rok veku. Prihlášku rodič obdrží na riaditeľstve materskej školy. Po jej vyplnení k nej prikladá potvrdenie o zdravotnom stave dieťaťa od praktického lekára pre deti a dorast.
Rozhodnutie o odložení povinnej školskej dochádzky predloží rodič riaditeľovi školy spravidla do 30. Mája príslušného kalendárneho roka. Pokiaľ rodič do tohto termínu rozhodnutie od riaditeľa základnej školy neobdŕžal, upozorní riaditeľa materskej školy na možnosť odkladu povinnej školskej dochádzky dieťaťa za účelom rezervovania miesta v materskej škole.
Rodič zdravotne postihnutého dieťaťa predloží spolu s prihláškou a dokladmi o zdravotnom stave dieťaťa aj vyjadrenie pediatra o možnosti integrácie. K tejto problematike priloží aj vyjadrenie špeciálneho pedagóga a psychológa, ktorý vo svojom posudku spracujú aj návrh na zníženie počtu detí v triede, vzhľadom na charakter postihu dieťaťa.
Písomné rozhodnutie o prijatí, resp. neprijatí dieťaťa do materskej školy k začiatku školského roku dostane rodič najneskôr do 30.mája príslušného kalendárneho roka. V prípade prijímania v priebehu školského roka do 30. dní odo dňa podania prihlášky.
Prijatie zdravého, alebo postihnutého dieťaťa môže predchádzať adaptačný, alebo diagnostický pobyt dieťaťa po dohode rodiča s riaditeľom materskej školy. O forme pobytu sa rozhodne s prihiadnutím na individuálne osobitosti dieťaťa. V prípade zníženia adaptačnej schopnosti dieťaťa a v záujme jeho zdravého vývinu môže riaditeľ po prerokovaní s rodičom, alebo na základe písomnej žiadosti rozhodnúť o prerušení dochádzky dieťaťa do materskej školy /na dohodnutý čas/, alebo o ukončení tejto dochádzky.
II Dochádzka detí do materskej školy
Rodič privádza dieťa do MŠ do 8.00 hod. a prevezme spravidla po 15.00 hod. V prípade dochádzky dieťaťa v priebehu dňa dohodne rodič čas jeho príchodu / odchodu/ a spôsob stravovania tak, aby nenarušili priebeh činnosti ostatných detí . Prevzatie dieťaťa môže pedagogický zamestnanec odmietnuť, ak zistí, že jeho zdravotný stav nie je vhodný na prijatie dieťaťa do materskej školy.
Učiteľky majú zákaz podávať deťom lieky navrhnuté rodičom, môžu sa podávať len v akútnych prípadoch / paralen, dithiaden a pod./.
Neprítomnosť dieťaťa a odhlásenie zo stravy oznámi rodič vopred, najneskôr do 8. 00 hod.v deň neprítomnosti. Ak sa tak nestane, uhrádza plnú stravnú jednotku, ktorú dieťa obvykle odoberá. Najneskôr do 14 pracovných dní oznámi rodič dôvod a predpokladaný čas neprítomnosti. Ak je neprítomnosť dlhšia ako 30 po sebe nasledujúcich dní, oznámi riaditeľke dôvod neprítomnosti písomne, pričom pri opätovnom nástupe dieťaťa do MŠ predloží písomné vyhlásenie o bezinfekčnosti prostredia.
Ak rodič do 7 dní neoznámi dôvod neprítomnosti dieťaťa, alebo opakovane poruší vnútorný poriadok školy, riaditeľ po predchádzajúcom upozornení rodiča, môže rozhodnúť o vylúčení dieťaťa z MŠ.
III Úhrada poplatkov za dochádzku
Rodičia sú povinný v zmysle zákona MŠ SR č. 245/ 2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní ( školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 596/ 2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve prispieť na čiastočnú úhradu výdavkov MŠ mesačne za dieťa vždy do 25 dňa v mesiaci.
Podľa § 28 ods. 7 a ods. 8 zákona MŠ SR 245/ 2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa príspevok neuhrádza, ak sú splnené následovné podmienky:
Ak rodič uhradí príspevok a nastanú podmienky podľa písmena a.) až d.) bude príspevok vrátený, alebo zapožičaný na úhradu na ďalší mesiac.
Odpustenie poplatku je potrebné dojednať osobne, alebo telefonicky s vedením školy, najlepšie hneď na začiatku školského roka.
E Vnútorná organizácia materskej školy
I. Preberanie detí
Dieťa od rodičov preberá učiteľka, ktorá zaň zodpovedá od jeho prevzatia až po odovzdanie rodičovi /inej splnomocnenej osobe/, alebo pedagógovi s ktorým sa v práci strieda. Preberanie detí medzi učiteľkami sa uskutočňuje písomne na základe aktuálneho zoznamu detí s podpisom preberajúcej a odovzdávajúcej učiteľky.
Je uskutočňovaný individuálne pri príchode a odchode detí zo zariadenia, taktiež formou schôdzi RZ, triednych aktivít alebo prostredníctvom oznamov v šatni. Učiteľky a rodičia sa vzájomne informujú o dieťati.
Zamestnanci školy sú povinní dodržiavať mlčanlivosť o deťoch. Nepodávajú informácie žiadnym cudzím osobám. Telefónne čísla rodičov, budú použité len v prípade rýchleho kontaktu – náhle ochorenie dieťaťa, úraz a iné.
Do šatne majú prístup rodičia. Pri prezliekaní a odkladaní vecí do skrinky vedú rodičia v spolupráci s učiteľkami deti k samostatnosti a poriadkumilovnosti. Za poriadok v skrinkách, estetizáciu šatne zodpovedajú učitelia, za hygienu a uzamknutie vchodu určený prevádzkový zamestananec.
IV. Organizácia v umývarni
Každé dieťa má svoj vlastný uterák, zubnú kefku, pohár, prípadne hrebeň, všetko označené menom /značkou/. Za pravidelnú výmenu uterákov a hygienu umyvárne zodpovedá určený prevádzkový zamestnanec. Deti sa v umyvárni zdržujú len za prítomnosti učiteľky, ktorá ich učí základným hygienickým návykom a sebaobsluhe. Za celkovú organizáciu detí v umyvárni, uzatvorenie vody, spláchnutie WC a dodržanie príslušných hygienických, zdravotných a bezpečnostných predpisov zodpovedá službukonajúca učiteľka a personál.
V. Organizácia pri podávaní jedla
Za dodržiavanie časového harmonogramu, kvalitu a predpísané množstvo stravy, hygienu a kultúru stolovania a pitný režim zodpovedá vedúca školskej jedálne. Ďalej vedúca šk. jedálne a riaditeľka MŠ zabezpečuje zisťovanie počtu stravníkov.
Za organizáciu a výchovný proces v jedálni zodpovedá riaditeľka školy a učiteľka. Učiteľky vedú deti k osvojeniu si základných návykov kultúrneho stolovania v maximálnej miere pri tom uplatňujú individuálny prístup k deťom. Počas jedla učiteľky nenásilne usmerňujú dieťa. 3 – 4 ročné deti používajú pri jedle lyžicu, 4-5 ročné lyžicu aj vidličku / od polroka podľa zváženia príbor/ a 5-6 ročné deti používajú kompletný príbor.
VI. Pobyt detí vonku
Počas pobytu detí vonku je učiteľka povinná zabezpečiť deťom plnohodnotnú organizovanú činnosť, ktorá je plánovaná s konkrétnym miestom pobytu. Venuje deťom zvýšenú pozornosť, dodržiava požiadavky bezpečnosti a ochrany zdravia v zmysle príslušných všeobecne záväzných právnych predpisov a pokynov riaditeľky MŠ.
VII. Organizácia počas popoludňajšieho spánku
Počas popoludňajšieho oddychu v spálni dbá učiteľka na primerané oblečenie detí / pyžama/. Zabezpečí pravidelné vetranie spálne, ktoré neohrozí zdravie detí.
VIII. Výchovno – vzdelávacia
Výchovno – vzdelávacia činnosť sa realizuje v dopoludňajších hodinách.
F Starostlivosť o hygienu, zdravie a bezpečnosť detí
V starostlivosti o zdravie, hygienu a bezpečnosť detí zamestnanci školy sa riadia záväznými právnymi predpismi, najmä §7 vyhlášky MŠ SR č. 306/ 2008 Z. z. o materskej škole, pracovným poriadkom a ďalšími legislatívnymi predpismi MŠ SR a internými pokynmi riaditeľa školy.
Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch školy a ochranu zdravia detí zodpovedajú aj prevádzkové zamestnankyne a to v rozsahu im určenej pracovnej náplne.
V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa sú učitelia povinný zabezpečovať aktívnu ochranu detí pred sociálno - patologickými javmi, monitorovať zmeny v správaní detí a v prípade oprávneného podozrenia z fyzického, alebo psychického týrania či ohrozovania mravného vývinu bezodkladne riešiť problém v spolupráci s vedením školy a centrom výchovnej a psychologickej prevencie, prípadne PPP, kontaktovať príslušný odbor sociálnych vecí a pediatra. V prípade akútneho prenosného ochorenia dieťaťa zabezpečiť nad ním dočasný dohľad, izoláciu od ostatných detí a bez meškania informovať zákonného zástupcu. V prípade úrazu poskytnúť prvú pomoc a konzultovať s lekárom. Oznámenie o úraze podá rodičovi učiteľka, pri ktorej sa úraz stal a zaeviduje ho u riaditeľky školy hneď po ošetrení dieťaťa.
V priestoroch školy a školského areálu je prísne zakázané používať alkoholické nápoje a iné psychotropné látky. V priestoroch školy je prísny zákaz fajčenia.
G Ochrana spoločného a osobného majetku
I Ochrana spoločného majetku
Vchody do školy sú zaistené bezpečnostnými zámkami. Kľúče od budovy má riaditeľka, učiteľka, upratovačka, kuchárka. Náhradné kľúče sú v uzamykateľnej skrinke. V priebehu prevádzky za uzamykanie jednotlivých vchodov zodpovedajú prevádzkové zamestnankyne.
V budove školy je bez pracovníka školy zakázaný pohyb cudzej osoby. Vetranie miestností sa uskutočňuje len v prítomností zamestnanca školy. Pri odchode z triedy je učiteľka povinná odložiť didaktickú techniku na vopred určené miesto. Jednotliví zamestnanci zodpovedajú za inventár v rozsahu uvedenom v zmluve o hmotnej zodpovednosti, ktorá je s pracovníkom uzatvorená písomne. Ďalšie práva a povinnosti súvisiace s ochranou majetku si zamestnanci plnia v zmysle pracovnej náplne.
II Ochrana osobného majetku
Osobné veci si zamestnanci ukladajú na určené miesto. Kľúče od uvedených miestností majú zamestnanci pri sebe, alebo ukryté. V prípade väčší obnos peňazí si zamestnanci počas pracovnej doby môžu uložiť do trezoru u riaditeľky školy. Týka sa to aj peňazí, ktoré učiteľky vyberajú od rodičov. V prípade nedodržania týchto opatrení pracovníčka preberá plnú zodpovednosť za prípadnú stratu.
H Základné práva a povinnosti rodičov
I Základné práva a povinnosti zamestnancov
Okrem práva a povinnosti uvedených v Pracovnom poriadku zamestnancov školy je zamestnanec povinný podľa pokynov organizácie vykonávať osobne práce podľa pracovnej zmluvy v stanovenom pracovnom čase a dodržiavať pracovnú disciplínu. Pred nástupom do zamestnania sa preukázať pracovnou zmluvou a zdravotným preukazom.
Zamestnanci sú povinní:
Povinnosti pedagogických zamestnancov:
Povinnosti zamestnancov v záujme BOZP:
Zodpovednosť zamestnanca za škodu:
Pracovný čas zamestnancov MŠ je od 7.00 hod. do 17.00 hod. Začiatok a koniec pracovného času sú pracovníčky povinné dodržiavať a zaznamenávať v knihe dochádzky chronologicky. Na pracovisko nastupovať včas podľa harmonogramu práce. Opustenie pracoviska počas pracovnej doby zaznamenať do knihy dochádzky so súhlasom nadriadeného.
Rozvrhnutie pracovného času nepedagogických zamestnancov dopĺňa harmonogram práce. Vnútorný poriadok materskej školy je vypracovaný v zmysle zákona č. 245/ 2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní ( školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a vyhlášky MŠ SR č. 306/ 2008 Z. z. o materskej škole.
Tento vnútorný poriadok ruší vnútorný poriadok zo dňa 30. júna 2017
Tento vnútorný poriadok nadobúda platnosť od dňa 1. septembra 2017
V Ihľanoch 1.09.2017 riad. školy
Mgr. Iveta Pompová
Adresa
Ihľany 94
059 94 Holumnica
Kontakty
Tel.: 052/4589622
E-mail: ocuihlany@gmail.com
7.6.2023 20:00
Aktuálna teplota:
14.6 °C
Vlhkosť:
40.3 %
Rosný bod:
1.2 °C